رواية خفايا القدر الفصل الثاني والستون 62 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل الثاني والستون 62 بقلم اسماء صلاح


البارت الثاني والستين من خفايا القدر 

توقفنا لما سعد قال بعصبية : انا عاوزك تعرفلي هي مين 

فلان قال بخوف : حاضر 

سعد قال بغضب : النهاردة مفهوم 

فلان قال  بخوف : حاضر 

وقفل سعد الخط وقال لنفسه بغضب : غبي وقعد علي الكرسي  ماشي هيفضل حظك هيسندك لغاية امتا يازاهر مني اما نشوف انا ولا حظك ده 

ونزل جده من غرفته وبينظر بالصدفة لقي سعد في الانتريه وراح له وقال  : صباح الخير يا سعد 

ونظر له سعد وقال بغضب  : صباح النور ياجدي 

وقعد جده جانبه وقال : معقول انت صاحي دلوقتي 

ونظر له سعد وعلي وجهه علامات الغضب وبدون تعليق

ونظر له جده وقال باستغراب : فيه ايه يا سعد 

سعد قال بغضب : جبل بلغني بحاجة وحضرتك ياجدي لازم تعرفها علشان متتفجئش من اللي بيحصل بره 

 جده قال باستغراب : خير 

سعد قال بغضب : مش خير خالص ياجدي 

ونظر له جده وقال باستغراب : ليه ايه اللي حصل 

سعد قال بغضب : أهل البلد ياجدي عرفوا إن والدي كان مسجون في قضية سلاح 

وقام جده وقال بصدمة : انت بتقول ايه 

 وقام سعد قال بغضب : ده اللي حصل  جبل بيقولي إن بيوت البلد كلها مكتوب عليها الكلام ده 

ونظر له جده وقال بعصبية : ومين اللي عمل كده 

سعد قال بغضب : مش مهم مين اللي عمل كده المهم انهم عرفوا 

جده قال بغضب : لا مهم اكيد هو اللي عمل كده لما عرف اللي انت نازل قصده في الانتخابات عمل كده علشان يشوه سمعتك في البلد 

سعد قال باستغراب : ومين ده 

جده قال بغضب : هو فيه غير صابر الجمال طبعا 

سعد قال بغضب : هو كان يعرف إن والدي كان في السجن 

جده قال بغضب : يمكن يعرف وسكت المدة دي كلها علشان انت ماكنش تهمه في حاجة بس لما نزلت قدامه في الانتخابات قال يطلع الكارت ده علشان يقدر بالشكل ده يكسب الانتخابات 

سعد قال باستغراب : لا يا جدي مااظنش انه يعرف بلي الحكاية دي 

جده وقال بغضب : هو فيه غيره مستفيد من الحكاية دي بس لا ومش هيكسب برده الانتخابات مهما عمل وانا هوريه اللي بيلعب مع شوقي الناري بيحصله ايه 

سعد قال بنرفزه : مش وقته ياجدي 

جده قال بغضب : معاك حق بس تخلص الأول من المصيبة دي وبعدين هتصرف معها وهنعمل ايه 

سعد قال بغضب : ما تقلقش ياجدي انا اتصرفت انا قولت بس اقولك علشان ماتصدمش من اللي بره 

جده قال باستغراب : واتصرفت ازاي 

سعد قال بغضب : هتشوف بالليل ومشي 

جده قال باستغراب : استنا 

ووقف سعد ونظر وراها وبدون تعليق 

وراح له جده وقال باستغراب : عملت ايه ياسعد 

سعد قال بغضب : جدي انت مش بتثق فيه 

جده قال باستغراب : ايوه 

سعد قال بغضب : يبقي خلاص سبني وانا هحل الموضوع ده ومشي وطلع علي غرفته 

ونظر له جده وهو ماشي وقال لنفسه بقلق : ربنا يستر ياتري ناوي علي ايه ياسعد وقعد 

من أمام فيلا العشري : 

ورفعت ملك ايدها وشنت جرس البوابه ونظرة لحامد بيه وقالت بقلق : جدي انت فعلا كويس ولا بتقولي كده علشان طتمني 

حامد قال  : لا يا ملك انا فعلا كويس ماتقلقيش 

ملك قالت  : طيب 

وفتح الحارس البوابه ودخلوا وقفل الحارس وراهم البوابة 

ومشوا ودخلوا علي جوه ورحوا علي الانتريه وقعدوا وبدون تعليق 







ملك قالت بصوت مرتفع : دادة خيرية يا داده 

وطلعت خيرية من المطبخ  وراحت لهم  وقالت  : صباح الخير 

ملك قالت  : صباح النور يادادة 

خيرية قالت  : كنتي بتنادي عليا 

ملك قالت : ايوه لوسمحتي ممكن كوباية مياه 

خيرية قالت  : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ  

 خيرية : كوباية المياة  اتفضلي 

ونظرة لها ملك وقالت : شكرا يا داده 

خيرية : العفو خمس دقائق والاكل هيكون جاهز 

ملك قالت : طيب 

ومشت خيرية وراحت علي المطبخ 

ومدت ملك ايدها بالكوباية وقالت : اتفضل يا جدي 

وأخذ حامد بيه منها الكوباية وقال  : شكرا وبيشرب ونزل زاهر من غرفته وبينظر لجده وراح له وقال : صباح الخير يا جدي وحط جده من ايده الكوباية علي الترابيزة وقال  : صباح النور 

وراح له زاهر وقال باستغراب : مالك يا جدي انت تعبان ولا ايه 

جده قال  :  تعبان ايه ما انا كويس قدامك اهوه 

وبتنظر له ملك وعلي وجهها علامات الدهشة وبدون تعليق 

زاهر قال بقلق : مش عارف حاسس إن فيه حاجة 

جده قال بإرتباك : حاجه ايه بس يازاهر انا بس اللي مشيت شويه زيادة علشان كده باين عليا اني تعبان شويه 

ونظر زاهر لملك وقال بغضب  : امال حضرتك لازمتك ايه معها مش المفروض لما شوفته في الحالة دي كنتي توقفيه علشان يستريح 

ونظرة له ملك بنرفزه وبدون تعليق 

ونظر لها زاهر وقال بنرفزه : انا مش بكلمك مابترديش عليا ليه 

ملك قالت بنرفزه : انا لقيت احسن حل معاك اني اتجهلك علشان انا تعبت من الخناق معاك كل شوية 

ونظر لها حامد بيه وضحك بدون تعليق 

وقامت ملك قالت : جدي انا شويه وجاية ومشت 

وراح لها زاهر ووقف أمامها وقال بغضب : تتجهلني انا انتي فاكرة نفسك مين علشان تتجهلي زاهر العشري انتي ولا حاجة والله لولا جدي لكنت عرفتك قميتك كويس علي الكلام اللي انتي قولتيه ده انتي نسيتي نفسك ولا ايه انتي هنا بس علشان جدي عاوز كده واحدة غيرك كانت حمدت ربنا علي اللي هي  قعدة عند ناس زينا مابيسالهش عن أصلها وفصلها والله واعلم انتي جيلنا من أي مصيبة  ياشيخة يا احنا مانعرفش عنك حاجة غير اسمك ويعالم ده صح ولا لا يعني متفرعنا علي ايه انا مش عارف 

ونظرة له ملك وقالت بصوت مرتفع : بس بقي ايه 

ونظر لها زاهر وقال بغضب : انتي اتجننتي 

ملك قالت بصوت مرتفع : انت تكلمت بما فيه الكفاية 

وقام جده من علي الكرسي ونظر لها باستغراب وبدون تعليق 

وطلعت خيرية من المطبخ ووراها الخدم علي الصوت ملك وبينظروا وبدون تعليق 

في غرفة خالد : 

وصح خالد من النوم فجأة علي الصوت وقال لنفسه باستغراب : ايه الصوت ده ونزل من علي السرير مسرعا وخرج من غرفته ونزل ولقي زاهر وملك واقفين أمام بعض تاني بيتخنقوا وراح لهم فيه ايه تاني يا زاهر  

ونظرة له ملك وقالت بصوت مرتفع : استنا انت ياخالد دلوقتي 

ونظر لها خالد بدهشة وبدون تعليق 

ملك قالت بعصبية وبصوت مرتفع : انت فاكر نفسك مين علشان قاعد تشخط وتنطر وايه يعني زاهر العشري ياسيدي يعني ربنا ماخالقش غيرك ولا ياكنش احنا عبيد عنك  وانا معرفش وبعدين  انا عارفه قيمتي كويس ومش مستنيه واحد زيك مغرور ومتكبر وشايف نفسه علشان  يجي يعرفهالي

وبينظر لها زاهر بغضب وبدون تعليق 

ملك قالت بصوت مرتفع :  وبعدين عاوز تعرف أصلي وفصلي ليه وبصفتك ايه انا مش قعدة عندك علشان تطلب  مني كده انا قعدة عندي جدي وجدي معندهوش مشكلة في كده انت مين أساسا علشان تطلب مني كده وانا بقي لولا جدي لكنت عرفت قيمة واحد زايك ايه ومشت 

ونظر لها زاهر وهي ماشيه وعلي وجهه علامات الغضب بما قالته له وبدون تعليق 

وبينظر لها الكل وهي ماشيه بدهشة علي اللي هقالتوا وبدون تعليق   

ومشي زاهر بدون تعليق وخرج وراح عندي عربيته وركب وفتح الحارس له البوابه وطلع وقفل الحارس وراها البوابه 

ونظر خالد لجده وراح له وقال بدهشة : هي مين دي ياجدي 

ونظر له جده وقال بدهشة : مش عارف معقول دي ملك اللي انا أعرفها 

خالد قال باستغراب : دي اول مرة اشوف حد بيزعق لزاهر بالشكل ده 

جده قال بدهشة : ودي اول مرة اشوف زاهر واقف ساكت أمام حد 

ونظرة خيرية لخدم وقالت بصوت مرتفع : يلا كل واحد يشوف شغله 

ورحوا الخدم ودخلوا علي المطبخ بدون تعليق 

ودخلت خيرية وراهم علي المطبخ بدون تعليق 

في الانتريه : 

وقعد خالد وقال بدهشة : هو كان ايه اللي حصل علشان كل ده 

وقعد جده وحكله علي اللي حصل وقال : هو ده اللي حصل 

خالد قال بدهشة : بس زاهر مش هيسكت علي اللي ملك عملته معها ردت فعله بتقول كده 

جده قال بإبتسامة : والله انا لغاية دلوقتي مش مصدق اللي حصل 

خالد قال بإبتسامة : ولا انا كمان وقام انا هطلع اغير هدومي علشان الحقه اهديه شويه 

جده قال بدهشة : طيب 







في الصعيد : 

في فيلا صابر الجمال : 

فكري قال باستعجال : البيه فين يارزق 

رزق الخادم وقال بإبتسامة : البيه نايم فوق 

فكري قال باستعجال : طيب اطلع صحيه وقوله اللي انا مستنيه 

رزق الخادم قال  : حاضر وطلع 

وقعد فكري في الانتريه وعلي وجهه  علامات الخوف والقلق وبدون تعليق 

ووصل رزق علي غرفة صابر الجمال وخبط علي الباب ودخل وراح ناحية السرير وقال صابر بيه يا صابر بيه 

وصح صابر من النوم وقال بنرفزه : فيه ايه يارزق 

رزق قال : الأستاذ فكري تحت وعاوز حضرتك 

صابر قال بنرفزه : طيب روح اعملي فجان قهوة 

رزق قال  : حاضر 

وقام صابر من علي السرير وخرج من غرفته ونزل وبينظر لقها قاعد في الانتريه فاراح له وقال بنرفزه : فيه ايه يا فكري وقعد 

ونظر له فكري وقال بقلق : شوفت اللي حصل 

صابر قال باستغراب : ايه اللي حصل 

فكري قال بقلق : بيوت البلد كلها مكتوب عليها إن عز الدين الناري كان مسجون في قضية سلاح والبلد كلها ملهاش سيرة بره غير الموضوع ده 

صابر قال باستغراب : ايه كان مسجون معقول 

فكري قال بقلق : ده اللي حصل والناس بره مش عارفه مين اللي كتب كده على الجدران 

صابر قال بدهشة : سيبك دلوقتي من اللي عمل كده المهم دلوقتي الكلام ده مظبوط ولا ايه 

فكري قال بدهشة : مش عارف بس بيتهيلي إن ده مش مظبوط  

صابر قال بدهشة:والناس مصدقه 

فكري قال بدهشة : اهوه فيه اللي مصدق وفيه لا 

صابر قال : وعيلة الناري عملت ايه عرفت بالموضوع 

فكري قال : ايوه طبعا 

صاير قال باستغراب : وانت واثق انهم عرفوا كده ليه 

فكري قال : أصل جبل اللي بيشتغل عندي سعد الناري بلغ أهل البلد كلهم إن سعد بيه عاوز يتكلم معهم النهاردة بالليل 

صابر قال باستغراب : وهيكلم يقول ايه ده 

فكري قال بقلق : اكيد هيتكلم عن الموضوع 

صابر قال لنفسه بقلق : ليكون عرف حاجة 

فكري قال: احنا هنعمل ايه دلوقتي 

وسرح فكري بتفكيره وبدون تعليق 

ونظر له فكري وقال باستغراب : صابر بيه صابر بيه 

ونظر له صابر وقال بتفكير : ها بتقول حاجه يا فكري 

فكري قال باستغراب : بتفكير في ايه 

صابر قال: مافيش  كنت بتقول ايه 

فكري قال :كنت بقول هنعمل ايه دلوقتي 

صابر قال باستغراب : مش هنعمل حاجة لما نشوف هيحصل ايه في موضوع الناري وسعد ده هتكلم يقول ايه وبالليل تروح تعرف هو قال ايه وتجي  تبلغني هو قال ايه 

فكري قال باستغراب : طيب ليه 

صابر قال بغضب : ليه ايه مش وهو داخل الانتخابات قصدي ولازم اعرف هو بيعمل ايه 

وقام فكري وقال  : طيب بعد اذنك 

صابر قال : اتفضل 

ومشي فكري وخرج من الفيلا بدون تعليق 

وطلع رزق من المطبخ وراح له وقال : القهوة يافندم وحطها علي الترابيزة أي أوامر تانية يافندم 

صابر قال بتفكير : لا 

في فيلا العشري : 

خرج خالد من غرفته ونزل ومشي بدون تعليق 

وطلعت خيرية من المطبخ ونظرة له وقالت باستغراب : مش هتفطر قبل ماتروح الشركة 

خالد قال باستعجال : لا يادادة هروح  اشوف زاهر زمانه بيغلي دلوقتي بسبب اللي حصل 

خيرية قالت بدهشة : ايوه معاك حق انا مش مصدقها إن  ملك عملت كده وزاهر بيه كان واقف ساكت 

خالد قال باستعجال : ولا انا والله يادادة سلام بقي 

خيرية  : مع السلامة 

ومشي خالد في طريقه إلي الشركة 

وراح حسنين الجنايني علي المطبخ وبينظر وقال باستغراب : امال الست خيرية فين

متولي الطباخ قال : معرفش عاوزها في ايه 

حسنين الجنايني قال : علشان اقولها اني رايح الصيدلية 

صبحي قال باستغراب : ليه أنت تعبان يا حسنين ولا لا

حسنين الجنايني قال بإبتسامة : انا كويس الحمدلله بس دواء الحساسية بتاعي خلص وهروح اجيبه من الصيدلية 

متولي قال : طيب روح ياحسنين وانا هقولها 

حسنين الجنايني قال : طيب ومشي وراح ناحية بوابه الفيلا ونظر للحارس افتح البوابه عاوز أخرج 

الحارس قال : طيب وفتح البوابه 

وخرج حسنين الجنايني بدون تعليق 

ونظر له فلان وقال بإبتسامة : بقولك ايه ياحاج 

ووقف حسنين الجنايني ونظر له وقال : فيه حاجة

فلان قال  : هو انت رايح فين ممكن اوصلك 

حسنين الجنايني قال : لا شكرا المشوار مش بعيد 

فلان قال : انت بتشتغل في فيلا العشري صح 

حسنين الجنايني قال باستغراب : اه فيه حاجة 

فلان قال : لا بس كنت عاوز اعرف البنت اللي عندكم دي

وقطع حسنين الجنايني كلامه وقال : قصدك ملك 

فلان قال : ايوه هي تبقي حفيدة صاحب الفيلا 

حسنين الجنايني قال : تقصد حامد بيه 

فلان قال  : ايوه هى ده  حفيدته 

حسنين الجنايني قال : لا حامد بيه معندوش غير زاهر بيه وخالد بيه هما دول اللي أحفاده  

فلان قال باستغراب : امال تبقي مين 

حسنين الجنايني قال باستغراب : وبتسأل عليها ليه 

فلان قال بإرتباك : ها لا مافيش أصل انا شوفتها معها اكتر من مرة علشان كده بسأل 

حسنين الجنايني قال باستغراب : وانت مين 

فلان قال بإرتباك : ها أنا ساكن جنبكم هنا هي تبقي مين 

حسنين الجنايني قال : دي واحدة كانت نقذت حامد بيه من حادثة كان عملها  ومن ساعتها وهي قعدة معانا 

فلان قال بدهشة : يعني مش قربيته خالص 

حسنين الجنايني قال : لا 

فلان قال : طيب ياعم شكرا 

حسنين الجنايني قال : العفو ومشي 

ودخل فلان عربيته ومسك هاتفه وبيتصل بسعد بيه وقال  : الووه ايوه يا سعد بيه 

سعد قال بغضب : ها عرفت هي مين ولا حتي دي فشلت فيها 








فلان قال  : لا طبعا عرفت هي مين 

سعد قال باستغراب : وهي تبقي مين 

فلان قال  : ماتطلعش قربيتهم خالص دي واحدة كنت نقذت الرجل العجوز من حادثة عملها ومن ساعتها وهي قعدة معهم 

سعد قال بتفكير : انت متأكد من الكلام ده 

فلان قال  : ايوه طبعا يابيه 

سعد قال بتفكير : حلو اوي الكلام ده طيب  اسمعني كويس 

فلان قال  : سمعك يابيه 

وحكله سعد علي اللي هيعمله وقال  : ولما تخلص تكلمني وانا هقولك تعمل ايه تمام 

فلان قال: تمام يابيه 

وقفل سعد الخط وقال لنفسه بإبتسامة ماكرة : اما نشوف حظك   هيقدر ينقذك المرة دي كمان من إللي ناوي اعملوا فيك 

ووصل خالد علي الشركة نزل من العربية ودخل الشركة وطلع مسرعا وراح علي مكتب زاهر بيه ودخل وبينظر له وقال بتركيز : زاهر انا 

وقطع زاهر كلامه ونظر له وقال بغضب : انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده مفهوم 

خالد قال بإبتسامة خفيفة : ماشي مش هتكلم في الموضوع بس انا عاوزك تهديه هي  اكيد ماكنتش تقصد

ونظر له زاهر وقال بصوت مرتفع بعصبية : خالد لوسمحت روح علي مكتبك دلوقتي علشان مافقدش اعصابي روح 

خادم قال بدهشة : طيب طيب انا رايح وخرج من المكتب ده علي  آخره طيب وبعدين ابقي اجيله تاني يكون هديه شويه وراح علي مكتبه 

في الجريدة : 

وراح الفراش علي مكتب نادر وقال : استاذ نادر رئيس التحرير عاوز حضرتك في مكتبه 

نادر قال  : طيب 

ومشي الفراش وبدون تعليق 

وراح نادر علي مكتب رئيس التحرير وخبط علي الباب

رئيس التحرير وقال : اتفضل 

ودخل نادر وقال : حضرتك طلبتني يافندم 

رئيس التحرير قال : ايوه اتفضل اقعد 

نادر قال  : خير يا فندم 

رئيس التحرير قال  : انا عاوز اهنيك على تقريرك اللي انت عملته عن السياحة 

نادر قال  : شكرا يا فندم 

رئيس التحرير قال  : وعلشان كده انا قررت انك تعمل تقرير عن الانتخابات واللي بيحصل فيها من مشاكل 

نادر قال : انا متشكر يافندم 

رئيس التحرير قال  : العفو انت صحفي شاطر ومجتهد يانادر وانا بقدر الصحفيين المجتهدين اللي زيك 

نادر قال بإبتسامة : شكرا يا فندم وان شاء الله هكون اد الثقة وهعمل تقرير كويس عن الانتخابات 

رئيس التحرير قال بإبتسامة : وانا متأكد من كده انا عرفت إن زاهر العشري داخل الانتخابات ودي اول مرة يترشح فيها للانتخابات 

نادر قال باستغراب : زاهر العشري داخل الانتخابات 

رئيس التحرير قال : ايوه هو انت متعرفش 

نادر قال باستغراب : لا 

رئيس التحرير قال بدهشة :  انا كنت فاكر انك عارف بما انه صديقك المهم عاوزك تكتب عنه في التقرير علشان زي ماقولتك انها اول مرة يدخل فيها الانتخابات واكيد فيه مشاكل بتوجه 

وقام نادر قال : حاضر يافندم بعد اذنك 

رئيس التحرير قال : اتفضل 

وخرج نادر من المكتب وراح علي مكتبه ودخل وقال لنفسه : ايوه علشان كده كان بيطلب مني واحد بيفهم في الانتخابات بس ماتخيلتش انه ممكن يكون عاوزه علشان بيفكر يدخل الانتخابات ماشي يازاهر  ماشي وأخذ هاتفه وخرج من المكتب وطلع من الجريدة وشاور لتاكسي ووقف له وركب اطلع علي شركة الناري 

السواق قال : حاضر ومشي 

في فيلا العشري : 

راح حامد بيه علي غرفة ملك وخبط علي الباب 

وقامت ملك من علي السرير وراحت وفتحت الباب وقالت بإبتسامة خفيفة : اهلا يا جدي اتفضل 

ودخل حامد بيه وبينظر لها وقال بإبتسامة : مالك 

ملك قالت بحزن : انا آسفة ياجدي علشان اللي حصل مني انا ماكنتش أقصد اللي يحصل كده بس هو اللي نرفزني بكلامه ومقدرتش اسكت 

حامد بيه وقال  : مافيش حاجة حصلت بقولك ايه تعال نخرج شويه بدل ماانتي قعد كده في الغرفة 

ملك قالت بقلق : لا يا جدي بلاش 

حامد بيه وقال باستغراب : ليه بقي 

ملك قالت بقلق : علشان اللي حصل النهاردة الصبح 

حامد بيه وقال  : مش انتي معايا يبقي أخاف من ايه 

ملك قالت بقلق : بس ياجدي 

حامد بيه وقال : مابسش انتي طول ماانتي قعدة في الغرفة كده هتفكري في اللي حصل ومسكها ايدها يلا تعالى

وخرجوا من الغرفة  

ملك قالت : بس هنروح فين ياجدي 

ونظر لها حامد  بيه وقال : علي النادي نقعد في الكافترية نعمل أي حاجة المهم متقعديش كده في الغرفة وساب ايدها يلا اركبي 

ملك قالت بتنهيد : طيب وراحت وركبت 

وشاور حامد بيه لحمزه الحارس وقال : تعال 

وراح له حمزه الحارس وقال : ايوه يافندم 

حامد بيه وقال : اركب 

حمزه الحارس قال : حاضر وراح وركب 

وركب حامد بيه بجانب ملك العربية 

ومشي حمزه وطلع وراهم فلان بعربيته بدون تعليق 

ووصل نادر علي شركة العشري ودخل  وقال : لوسمحت زاهر بيه موجود 

الموظف قال  : مين حضرتك 

نادر قال : نادر صلاح  صحفي ممكن اقابله 

الموظف قال :طيب يافندم ثانية واحدة 

نادر قال :طيب 

وراح الموظف ومسك سماعة التليفون وبيتصل وقال : الووه ايوه ياسمين  

ياسمين السكرتارية قالت : فيه حاجة 

الموظف قال : الأستاذ نادر صلاح صحفي عاوز يقابل زاهر بيه 

ياسمين السكرتارية قالت : طيب خليك معايا كده 

الموظف قال:طيب 

ومسكت ياسمين السكرتارية سماعة التليفون التاني وقالت : ايوه يافندم 

زاهر قال بضيق : فيه حاجة 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه الأستاذ نادر صلاح الصحفي عاوز يقابل حضرتك 







زاهر قال بضيق : طيب خليه يتفضل 

ياسمين السكرتارية قالت  : حاضر يافندم وحط سماعة التليفون التاني ومسكت السماعة التليفون ايوه خليه يتفضل 

الموظف قال : حاضر وحط السماعة وراح له اتفضل يافندم الدور الثاني آخر الطرقة علي ايدك الشمال 

نادر قال : شكرا ومشي وطلع الدور الثاني وراح علي آخر الطرقة ونظر لياسمين السكرتارية ممكن أقابل زاهر بيه 

ياسمين السكرتارية قالت  : حضرتك الأستاذ نادر صلاح 

نادر قال  : ايوه 

وقامت ياسمين السكرتارية قالت ب: اتفضل يا فندم وراحت علي مكتب زاهر بيه وخبطت علي الباب 

زاهر بيه وقال : أدخل 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : اتفضل يا فندم 

ودخل نادر وقال بضيق : انا  مش جاي  لصديقي 

وخرجت ياسمين السكرتارية من المكتب وقفلت الباب وراها 

وقام له زاهر وراح له وحضنه وقال بإبتسامة : اخيرا فكرت انك تزوني 

ونظر له نادر وقال بإبتسامة : انا برده مش هغير اريي 

ونظر له زاهر وقال بإبتسامة : طيب اقعد اقعد هتغير رأيك في ايه 

وقعد نادر وقال : ان انا مش جاي علشان أزور صديقي 

وقعد زاهر أمامه وقال باستغراب : مش فاهم تقصد ايه 

نادر قال بإبتسامة : أقصد اني انا جاي لمرشح في مجلس الشعب مش لزاهر العشري صديقي 

زاهر قال بإبتسامة : اه ااااه انت عرفت 

نادر قال : ايوه وعلشان كده انا جاي اعمل معاك تقرير عن حملتك الانتخابية 

زاهر قال بإبتسامة : اه ااااه قوتلي يعني مش جاي علشان تزوني وانا اللي قولت إن انا وحشتك وجيت علي بالك بما إن الموضوع شغل بقي يبقي مش هينفع اعمل معاك التقرير ومش هقدر اديلك أي معلومات 

نادر قال باستغراب : ليه بقي 

زاهر قال بإبتسامة ماكرة : علشان انا ليا واحد مسئول عن الدعاية بتاعتي ولازم تروح تقابله 

نادر قال بنرفزه : بقي كده 

زاهر قال بإبتسامة ماكرة : مش انت اللي قولت انك مش جاي بصفتك صديقي  يبقي خلاص 

نادر قال بإبتسامة : تمام يعني انا اللي غلطان علشان جتلك وقام 

زاهر قال بضحك : خلاص  اقعد  اقعد يا نادر 

نادر قال  : مش انت اللي قولت 

زاهر قال بإبتسامة ماكرة : ما انا برد علي كلامك اقعد

قعد نادر وقال : يعني هطعتني المعلومات 

زاهر قال  : بس بشرط هتقعد معايا شويه 

نادر قال بإبتسامة ماكرة : ماشي هضطر اني أوافق وقعد وأنت عامل أيه 

زاهر قال بابتسامة :أنا الحمد لله كويس أنت إللي اخبارك ايه 

نادر قال بدهشة :الحمدلله أنا مش عارف إيه إللي خليك تترشح في الانتخابات 

زاهر قال بضحك: مش قادر تقعد ١٠ دقائق من غير ماتنسي أنك صحفي 

نادر قال  : أعمل أيه دي شغلتني وبحبها 

زاهر قال : هتعرف كل حاجه بس مش دلوقتي 

نادر قال  : طيب وأخبار حامد بيه إيه 

زاهر قال : الحمد لله كويس 

نادر قال : امال خالد فين 

زاهر قال  : فيه مكتبه استنا ومسك سماعة التليفون ياسمين 

ياسمين السكرتاريه : أيوه يا فندم 

زاهر قال : ابعتلي خالد بيه 

ياسمين السكرتاريه قالت : طيب 

زاهر قال : جاي اهوه 

ومسكت ياسمين السكرتاريه سماعة التليفون وقالت : خالد بيه 

خالد قال : فيه حاجه ياسمين 

ياسمين السكرتاريه قالت : أيوه يافندم زاهر بيه عاوز حضرتك في مكتبه 

خالد قال : طيب 

 وراح على مكتب زاهر ودخل كويس أنك ونظر ايه ده نادر وراح له مسرعا وحضنه 

نادر قال بابتسامة : ازيك عامل ايه 

ونظر له خالد وقال بابتسامة :عاش من شافك أخيرا افتكرتنا 

نادر قال بابتسامة : ليه بقي هو انا كنت مهاجر ما انا في نفس البلد اللي أنتم فيها  وبعدين انت اللي بتسال اوي 

 خالد قال بابتسامة : صح انا عارف اني مقصر بس انت عارف الشغل وبعدين زاهر كان مسافر وانا هنا شايل الشركة لوحدي 

نادر قال  : طيب خلاص وانا نفس الحكاية الشغل والجريدة وخدين كل وقتي 

زاهر قال : انتم هتفضلوا تكلموا وانتم واقفين كده اقعدوا اقعدوا 








وقعد خالد وقال : وانت عامل ايه 

وقعد نادر وقال : انا الحمد لله كويس 

خالد قال  : تعرف ان احنا كنا في سيرتك من يومين  جدي نفسه بشوفك ايه رايك لو تجي تتغدا معانا  وبالمرة جدي يشوفك ولا ايه يا زاهر 

نادر قال : خليها مرة تانية ياخالد

خالد قال بابتسامة : ليه بقي ما انت موجود معانا اهوه

نادر قال : اصل انا جاي لزاهر بخصوص شغل برده ومستعجل المرة الجاية اجي ان شاء الله

خالد قال بإصرار : شوف مافيش أعذار هتتغدا معانا يعني هتتغدا معانا ولا إيه يازاهر ماتقول حاجه ساكت ليه 

زاهر قال بضيق  : خلاص يا نادر أقعد وخلاص 

نادر قال  : طيب علشان خاطرك انت ياخالود 

خالد بابتسامة : ماشي 

وخرجوا من المكتب ونزلوا وخرجوا من الشركة وركبوا عربية زاهر ومشوا ورايحين على الفيلا 

ووقف حمزه الحارس العربية فجأة  بدون تعليق 

وقف فلان عربيته وراهم بدون تعليق 

حامد بيه قال باستغراب : وقفت ليه

حمزه الحارس قال بدهشة : مش عارف باين العربية عطلت 

حامد بيه قال بدهشة : طيب كويس ان احنا امام بوابة النادي احنا هننزل وأنت اتصرف وشوف حد يصلحها 

حمزه الحارس قال : حاضر 

ونزل حامد بيه من العربية وفتحت ملك باب العربية ونزلت 

ونظر لها فلان وقال لنفسه بابتسامة : شكله مش هيركن جوه هي دي فرصتي وطلع هاتفه من جيبه وفتح الكاميرا وبيصور ملك ايوه كده حلو اوي الصورة دي والله أنا مصور 

ودخل حامد بيه وملك النادي بدون تعليق 

وبيتصل فلان بسعد بيه وقال بابتسامة: أيوه يا سعد بيه حصل يابيه 

سعد بيه قال بضيق :طيب  كويس انا هبعتلك صورة دلوقتي وبقولك ايه اسمعني كويس ونفذ اللي هقولك عليه علشان مش عاوز غباء مفهوم 

فلان وقال : سمعك يا بيه 

وحكله سعد علي اللي هو عاوزه وقال : فهمت 

فلان وقال  : أيوه يا بيه 

سعد قال : طيب هبعتلك الصورة على طول وعاوز الموضوع ده بسرعة 

فلان وقال : حاصر 

سعد قال :وابقي كلمني وقولي تمام 

فلان قال  :تمام يا بيه 

وقفل سعد الخط وفتح الواتس وبعت الصورة وقال لنفسه بابتسامة ماكرة : اما اشوف هتعمل ايه يا زاهر يا عشري 

ووصلوا علي الفيلا    

ونظر خالد لي نادر وقال : اتفضل يانادر اتفضل 

نادر قال بابتسامة : شكرا يا خالد 

ورحوا وقعدوا في الانتريه 

خالد قال بصوت مرتفع : يا دادة دادة خيرية

 وطلعت فتحية من المطبخ وبتنظر في الانتريه لقتهم وراحت لهم وقالت بإبتسامة : ايوه يافندم 

خالد قال : امال دادة فين 

فتحية قالت  : فوق يافندم 

خالد قال : امال جده فين 

فتحية قالت :  خرج هو وملك 

خالد قال باستغراب : راح فين 

فتحية قالت  : معرفش يافندم 

خالد قال  : طيب تشرب ايه يانادر 

نادر قال  : لا شكرا 

خالد قال : لا لازم تشرب حاجة 

نادر قال  : طيب ممكن قهوة مظبوط 

خالد قال  : هاتي قهوة مظبوط 

فتحية قالت  : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ 

خالد قال ب : اما اشوف جدي ده فين وطلع هاتفه من جيبه وبيتصل بيه الووه ايوه يا جدي انت فين 

جده قال : انا في النادي انا وملك ليه فيه حاجة  

خالد قال  : لا أصل نادر هنا وعاوز يشوفك 

جده قال بإبتسامة : نادر مين صديق زاهر 

خالد قال  : ايوه 

جده قال : طيب خليه وانا مش هتاخر 

خالد قال  : طيب سلام 

جده قال : مع السلامة 

وقفل خالد الخط ونظر له وقال بإبتسامة : جاي اهوه 

في الصعيد : 

في فيلا الناري : 

ونزلت مراته ابن شوقي بيه وبتنظر لقت شوقي بيه قعد في الانتريه وراحت وقعدة أمامه وقالت بإبتسامة : ايه يا بابا قاعد لواحدك أمال فين سعد 

شوقي بيه قال بغضب : فوق 

ونظرة له مراته ابنه وقالت باستغراب : مالك يا بابا شكلك مضايق شوقي بيه وقال بغضب : مافيش حاجة 

مراته ابنه وقالت باستغراب : لا فيه حاجة 

وحكلها شوقي بيه علي اللي حصل وقال بضيق : ده اللي حصل 







وقامت مراته ابنه وقالت بصدمة : ايه ومين اللي عمل كده  

شوقي بيه وقال : هو فيه غير صابر الجمال هو اللي عمل كده 

مراته ابنه وقالت بغضب : وازاي هو يعمل كده ويشوه سمعة واحد ميت هو لازم يدفع ثمن اللي عمله ده يابابا 

شوقي بيه وقال بغضب : هيدفع بس استني لما نشوف بس المصيبة اللي احنا فيها وهنطلع منها ازاي 

وقعدة مراته ابنه وقالت بغضب : وحضرتك نويت علي ايه 

شوقي بيه وقال بغضب : سعد قالي انه هيتصرف 

مراته ابنه وقالت باستغراب : هيعمل ايه يعني 

شوقي بيه وقال بغضب : مقليش هو ناوي على ايه بس هو قالي انه هيتصرف 

مراته ابنه وقالت بغضب : طيب هروح اخلي سنية تعملك كوباية عصير علشان تهدي اعصابك ومشت وراحت علي المطبخ 

في غرفة سعد : 

وسمع سعد صوت هاتفه وهو بيرن وطلع من البلكونه وراح له ومسكه ونظر فيه وقال باستعجال : عملت ايه 

فلان قال بإبتسامة ماكرة : نفذت اللي حضرتك قولتي عليه 

سعد قال بإبتسامة ماكرة : تمام طيب لما تروح عند الفيلا  ابقي بلغني ايه اللي هيحصل عندك تمام 

فلان قال بإبتسامة : حاضر 

وقفل سعد الخط وعلي وجهه علامات الفرحة وبدون تعليق

 في النادي : 

في الكافترية : 

حامد بيه وقال بإبتسامة : يلا يا ملك نروح 

ملك قالت باستغراب : احنا جينا في ايه وهنمشي في ايه 

حامد بيه قال بإبتسامة : أصل عندنا ضيوف في الفيلا ولازم اقابلهم 

ملك قالت بإبتسامة : طيب وقامت يلا 

وقام حامد  بيه من علي الكرسي وبدون تعليق 

ومشوا وخرجوا من بوابه النادي 

ونظر حامد بيه لحمزه الحارس وقال : عملت ايه صلاحتها 

حمزه الحارس قال : ايوه يافندم

حامد بيه وقال  : طيب كويس وركبوا العربية  

الحارس : علي فين يا فندم 

حامد بيه  : علي الفيلا بسرعة 

حمزه الحارس قال : حاضر ومشي 

في فيلا العشري : 

في الانتريه : 

نزلت خيرية من فوق وبتنظر بالصدفة  لقت زاهر وخالد قعدين في الانتريه وراحت لهم وقالت ب : انتم جيتم امتا 

زاهر قال :من شويه يادادة 

خالد قال ب : مش تسلمي علي نادر 

وبتنظر خيرية وقالت بإبتسامة : ايه ده نادر ازيك عامل ايه 

وقام نادر ومد ايده وقال بإبتسامة : ازيك انتي يادادة 

 ومدت خيرية ايدها  قالت بإبتسامة : انت مابجيش ليه 

  نادر قال : انا عارف اني مقصر بس اعمل ايه الشغل واخد كل وقتي 

خيرية قالت  : ربنا يعينك بس لازم برده تجي 

نادر قال بإبتسامة : اديني جيت اهوه 

خالد قال بإبتسامة : هيتغدا معانا النهاردة 

خيرية قالت : ايوه طبعا لازم يتغدا امال هيمشي من غير مايتغدا ماينفعش طبعا وانا هحضر الغداء حالا 

خالد قال  بإبتسامة : لا استني شويه علشان انا كلمت جدي وهو جاي 







خيرية قالت بإبتسامة : طيب 

وجاءت فتحية  وقالت  : اتفضل يا فندم القهوة وحطتها علي الترابيزة ومشت 

خيرية قالت بإبتسامة : طيب بعد اذنكم انا

نادر وخالد وقالوا بإبتسامة : اتفضلي يا داده 

ومشت خيرية وراحت علي المطبخ بدون تعليق

ورن هاتف زاهر وطلعه من جيبه ونظر فيه وقام وقال بإبتسامة : طيب عن اذنكم انا 

نادر قال بإبتسامة: اتفضل يا زاهر 

وخرج زاهر وراح علي الجنينه وفتح الخط وقال : الووه ايوه يا عصام 

عصام قال بنرفزه : هو حضرتك فين 

زاهر قال باستغراب : انا في الفيلا ليه في حاجة حصلت 

عصام قال بغضب : طيب انا جاي لحضرتك 

زاهر قال باستغراب : قولي بس ايه اللي حصل 

عصام قال بغضب : لما اجي هتعرف 

زاهر قال بدهشة : طيب انا مستنيك سلام 

عصام قال بضيق : مع السلامة وقفل الخط وتحرك بعربيته ومشي ورايح علي الفيلا 

ودخل زاهر وراح علي الانتريه وقعد بدون تعليق 

ووصل حامد بيه وملك علي الفيلا ونزل حامد بيه وملك من العربية ودخلوا   وبينظر حامد بيه علي يمينه لقهم في الانتريه وراح لهم ونظر له وقال بإبتسامة : انا مصدقتش لما خالد قالي اللي انت هنا 

وقام نادر وقال بإبتسامة : ازيك يا حامد بيه 

ونظر له حامد بيه وقال باستغراب : ايه حامد بيه انت نسيت لما كنت بتقولي ياجدي ولا ايه 

نادر قال بإبتسامة : لا بس انا كنت ساعتها صغير ماكنتش فاهم وكنت بقولها زي زاهر وخالد بس دلوقتي فهمت  

حامد بيه وقال بنرفزه : ياريتك ماكبرت علشان تفضل تقولي ياجدي لا انا زعلت منك بجد 

نادر قال بإبتسامة : وانا مقدرش علي زعلك ياجدي وراح وحضنه 

حامد بيه وقال بإبتسامة : ايوه كده ده نادر اللي انا اعرفه 

نادر قال بإبتسامة : وحشتني ياجدي والله 

ونظر له حامد بيه وقال بإبتسامة : ايوه علشان كده بتسال 

ونظر له نادر وقال : معاك حق بس الشغل واخد كل وقتي 

حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب اقعد 

وبيقعد نادر وبينظر علي يمينه وقام وقال باستغراب : معرفتنيش ياجدي 

ونظر حامد بيه لملك وقال بإبتسامة : ايوه معلشي دي ملك قربتنا  وده ياملك نادر صديق زاهر من زمان 

ومد نادر قال بإبتسامة : اهلا 

ومدت ملك ايدها وقالت بإبتسامة : اهلا بك 

 نادر  بإبتسامة : وانت عامل ايه ياجدي 

وقعد حامد بيه امامه قال  : الحمد لله 

وقعدة ملك بجانب حامد بيه بدون تعليق 

ووصل عصام علي الفيلا  ونزل من العربية ودخل وبينظر لقهم قعدين في الانتريه وراح لهم بدون تعليق 

ونظر له زاهر وقال باستغراب : فيه ايه 

ونظر له نادر وقال بإبتسامة : ازيك يا عصام

عصام قال بإبتسامة خفيفة : الحمد لله وانت وعامل ايه 

نادر قال بإبتسامة : انا كويس الحمدلله 

ونظر عصام لزاهر بيه وقال بضيق : فيه حاجة حصلت ولازم تعرفها 






زاهر قال باستغراب : ايه اللي حصل 

وبينظر عصام بالصدفة علي شماله لقي ملك ومد ايده بالظرف وقال بضيق : اتفضل شوف بنفسك 

وأخذ منه زاهر الظرف وقال باستغراب : ايه ده 

عصام قال بضيق : شوف بنفسك 

وفتح زاهر الظرف وطلع اللي جوها وبينظر فيه وقال بغضب ايه ده

ونظر له جده وقال باستغراب : فيه ايه الظرف ده وقام واخذه منه ونظر له معقول مين اللي عمل كده 

وقام خالد وأخذ من جده الظرف ونظر فيه وقال : ايه ده وحطها علي الترابيزة 

ونظرة  ملك علي الترابيزة و قالت بغضب : مين اللي عمل كده واخذته وبتفرج علي الصور وقامت ونظرة لعصام علي فكرة الصور دي مش مظبوطة 

ونظر لها عصام وقال باستغراب : تقصدي ايه 

ملك قالت بنرفزه : أقصد انها مفبركة علشان عمري ماتصور مع حد بشكل ده 

خالد قال بغضب : ايوه الكلام اللي ملك بتقوله ده صحيح علشان زاهر عمره ماتصور معها أساسا

عصام قال بضيق : حتي لو ده صحيح الصور دي الناس كلها شافتها في الدايرة اللي مترشح فيها زاهر بيه وبعدين الناس مش بتصدق غير اللي قدمها وبشكل ده لازم هياثر علي نجاح زاهر بيه في الانتخابات  

وقام نادر قال بتفكير : ده صحيح والعمل ايه دلوقتي 

عصام قال : مش عارف بس لازم نلقي حل بسرعة 

وقام حامد بيه وقال بتفكير : مافيش غير حل واحد 

زاهر قال بلهفه : ايه هو ياجدي 

جده قال : انك تخطب ملك 

ملك وزاهر وقالوا بصوت واحد : ايه مستحيل ------------------نتبع

بقلم : Asmaa Salah


       الفصل الثالث والستون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×